Praktické tipy na správné skladování materiálů v dentálním skladu - 3. díl

22. 10. 2024 Čtení na 5 minut
Praktické tipy na správné skladování materiálů v dentálním skladu - 3. díl

Máme za sebou dva díly série, ve které s vámi sdílíme nejlepší praktiky pro skladování dentálních materiálů ve vašich skladech. Dnes se podíváme na další dva tipy.

Endo nástroje a vrtáčky bez řádu

Endo nástroje i vrtáčky máme v Evidentistu velice rádi. Jde o velmi malý (místy až titěrný) sortiment, který se lehce zašantročí, zapadne, přehlédne, rozsype… Zkrátka tento sortiment má vše, co ve skladu nechcete. 

Nedá se nic dělat, i tento sortiment jako stomatologové ke své práci potřebujete. A v případě víceordinačních klinik se často bavíme o stovkách různých nástrojů, které je nutno evidovat a skladovat separátně.

Velmi si ztížíte život, pokud tyto nástroje hodíte neorganizovaně do jednoho šuplíku. Komplikuje to provoz jak při hledání správného vrtáčku, tak při inventuře. Pokud pak budete chtít zjistit účetní hodnotu skladu, pravděpodobně se nikdy nedopočítáte.

Takže jak na to? Nejjednodušší je pořídit si na tyto nástroje organizér. Např. takovýto. Oštítkujte si jednotlivé pořadače v organizéru a roztřiďte nástroje co nejvíce granulárně. U endo nástrojů můžete rozlišovat podle typu, ISO, délky, konicity… U vrtáčků pak podle materiálů, tvarů, velikostí a také barev (vrtáčky bývají barevně označené).

Pokud naznáte, že to má smysl, tak můžete ze skladu vydávat nástroje do ordinací vždy po platíčkách. Ale i pokud budete odtrhávat po kusech, pořadač vám ušetří extrémní množství času.

Skladování všeho materiálu v ordinacích

Chápeme moc dobře, že když je veškerý materiál v šuplíku v ordinaci, tak sestřička nemusí běhat do skladu a může se plně soustředit na výkon. Proto rozhodně doporučujeme ČÁST materiálů v ordinacích mít. Pokud by sestřička u každého výkonu běhala pro savky a rukavice do skladu, tak by denně nachodila maratonské vzdálenosti. To není efektivní.

Ale silně doporučujeme v ordinacích neskladovat vše nebo většinu. Není dobré nemít centrální sklad, nebo jej mít jen na pár velkých krabic s bryndáky.

Naopak je dobré zavést si pravidla pro to, které zboží je lepší mít v ordinaci a které v centrálním skladu. V ordinacích skladujte zboží, které:

  1. by jinak sestra musela lovit ve skladu několikrát denně.
  2. je rychloobrátkové (tj. ho spotřebujete v řádu max 1-2 měsíců)
  3. je akutně nutné mít v ordinaci

Ostatní zboží držte na centrálním skladu. Pokud na zboží nemáte místo, udělejte jej. Víme, že sklad v klinice bývá často malý, ale zatím jsme se nesetkali s žádným, který by nepojmul to, co bylo potřeba.

Důvody, proč vám doporučujeme tento postup, jsou:

  1. Efektivita objednávání - Pokud máte všechno zboží “rozstrkané” po ordinacích, tak nevíte, co přesně máte objednávat. Někdy pak objednáváte naslepo, někdy na poslední chvíli. To stojí peníze a hlavně velké množství času navíc, který můžete věnovat pacientům.
  2. Inventura - pro účely inventury doporučujeme považovat zboží vydané do ordinací za spotřebované. Inventarizovat byste měli opravdu jen sklad. Když budete dělat inventuru i v ordinacích, tak se připravte na několikadenní martyrium.

Praktický tip, co se nám osvědčil, je připravit si materiály (nebo alespoň většinu z nich), které budete používat, den předem (nebo ráno před tím, než přijde první pacient) a vyskladnit si je do ordinace. Pak do skladu běháte opravdu jen minimálně nebo vůbec a věnujete se tomu, v čem jste nejlepší - tedy stomatologickým výkonům.